Arta in Dacia romana
Avântul economic, social şi spiritual al provinciei în noile cadre
politice create de integrarea Daciei în imperiu a determinat dezvoltarea
artistică, legată direct de evoluţia urbană. Construirea oraşelor provinciei a
impus dezvoltarea nu numai a arhitecturii civile şi religioase ci, odată cu ea,
a monumentelor sculpturale şi de decorare: statui, reliefuri, mozaicuri.
Corespunzător evoluează plastica de lut sau metal, artele minore.
Concepţia romană de urbanistică — având drept model Roma —
repartiza pe zone (cartiere) principalele domenii ale vieţii aşezării: viaţa
publică în for, cea economică în for şi cartierele meşteşugăreşti, viaţa
religioasă în zonele sacre, care cuprindeau templele, viaţa culturală în
amfiteatre, teatre, therme. Se adăugau locuinţele private ale cetăţenilor înstăriţi.
Clădirile, străzile şi pieţele sunt decorate cu porticuri, monumente, fântâni
arteziene. În oraşele mai importante există sisteme de canalizare şi
aprovizionare cu apă, băi şi instalaţii sanitare, iar unele străzi sunt pavate.
Oraşele Daciei erau aşezări
menite să asigure stabilitate, siguranţă şi confort locuitorilor. Erau dotate
cu: incinte de apărare (Ulpia Traiana, Napoca, Drobeta, Romula, Sucidava), forumuri
(Ulpia Traiana, Napoca), amfiteatre (Ulpia Traiana — 5.000 de locuri; Micia — amphiteatrum
castrense — 1.000 de locuri; Porolissum — 5-6.000 de locuri; Apulum — menţionat
epigrafic), apeducte (Ulpia Traiana, Apulum, Drobeta, Romula, Potaissa), thermae
(Ulpia Traiana, Drobeta, Micia, Slăveni, Orheiul Bistriţei, Bumbeşti etc.). Villaele suburbanae sau rusticae erau astfel
concepute încât să ofere în mediul rural maximul de confort ocupanţilor lor. Se adăugau construcţiile cu caracter utilitar:
amenajările portuare (Drobeta, Dierna, Micia), podurile (al lui Apollodor din
Damasc fiind una din cele mai renumite construcţii ale epocii).
Templele, incintele funerare şi mausoleurile constituie
principalele construcţii religioase. În Dacia sunt identificate arheologic
peste zece temple (la Ulpia Traiana, Porolissum, Micia etc. — a se vedea capitolul
referitor la religie) dedicate divinităţilor romane şi orientale. Arhitectura militară este
reprezentată de castre, turnuri de pază şi semnalizare, precum şi de
limes-urile provinciei.
În mediul rural, arhitectura provincială cuprinde şi construcţiile
de tradiţie dacică din aşezări: locuinţele şi amenajările gospodăreşti.
Lucrările sculpturale cele mai importante au fost statuile din bronz sau marmură
şi busturile împăraţilor şi membrilor familiei imperiale. De cele mai multe ori
se păstrează doar fragmente de statui.
Monumentele sculpturale se împart în:
- reprezentări şi
statui ale împăraţilor sau ale membrilor familiei imperiale şi ale unor conducători
militari din provincie: statuia de marmură a lui P.Helvius Pertinax la Apulum;
statuia ecvestră a lui Caracalla şi statuia mamei sale Iulia Domna la
Porolissum; capul lui Traianus Decius de la Ulpia Traiana. Monumentele sunt
distruse, s-au păstrat doar fragmente (capul sau alte elemente anatomice).
- sculpturile
funerare feminine şi masculine (bărbaţi înveşmântaţi în togă). Se înscriu în
cadrul schemelor iconografice preluate de sculptura romană din statuaria greacă
şi difuzate în provinciile europene ale imperiului. Statuile, turnate din
bronz, uneori aurite (Diana — descoperită la Ulpia Traiana, Dionysos de la Apulum,
Mars şi Jupiter de la Potaissa, Venus şi Diana de la Ulpia Traiana, Venus de la
Gilău, Jupiter Dolichenus şi Libera de la Ilişua etc.), sau din marmură —
replici provinciale înfăţişând diferite divinităţi. Numeroase sunt aediculaele,
altarele, stelele şi medalioanele funerare (uneori cu reprezentarea banchetului
funerar).
Plastica de lut este întruchipată de reprezentările de zeităţi,
după modele din bronz şi măştile de teracote, precum şi imitaţiile de terra
sigilatta şi opaiţe. La
Ulpia Traiana Sarmizegetusa şi Apulum au fost descoperite mozaicuri, din care
două de la Ulpia, de sec. II-III reprezintă, după modelele din Orient, teme din
mitologia greacă: "Judecata lui Paris" şi "Priam cerând lui
Achiles corpul lui Hector".
Sursa: Adrian Bejan, Istoria Daciei romane
imagini?
RăspundețiȘtergere