Tripticele din Transilvania
Aceste documente au fost confecţionate din scânduri de
brad de dimensiunea unei palme (25x8 cm), scobite uşor în interior, apoi se
aplica un strat de ceară, pe care se aplica o scriere cursivă cu ajutorul unui
obiect ascuţit (stilet). Aceste tăbliţe cerate au fost utilizate pe întreg
teritoriul Imperiului Roman. Unele tăbliţe erau suprapuse, legate cu un şnur de
mătase pe care se aplicau sigiliile martorilor. Fiind suprapuse două câte două,
ele se numeau duplice. Spre deosebire de duplice,
tripticele sunt suprapuse trei câte trei, legate cu un şnur de mătase, pe care
erau aplicate şapte sigilii din ceară. Duplicele sunt scrise pe două feţe
(feţele interioare). Tripticele sunt scrise pe patru feţe (tabliţa din interior
era scrisă pe ambele feţe, pe când celelalte două tăbliţe laterale erau scrise
pe feţele interioare). Tăbliţele descoperite în Transilvania făceau parte din
categoria tripticelor.
Tripticele din Transilvania au fost
descoperite la Alburnus Maior (Roşia
Montană), într-o mină părăsită. Ele au fost descoperite pe rând, fiind ascunse
în locuri diferite, între anii 1786 şi 1855. În total erau 25 de tăbliţe,
dintre care 14 erau lizibile, iar 11 nu.
Istoricul tăbliţelor a fost făcut de mai mulţi
autori. Primul român care le-a studiat şi comentat a fost Timotei Cipariu, care
a donat trei asemenea documente epigrafice Muzeului Episcopal de la Blaj. Theodor
Mommsen afirmă că tăbliţele cerate s-au aflat în păstrarea notarului din Alburnus Maior şi că în anul 167 e. n. a avut loc o invazie
a marcomanilor în zona Munţilor Apuseni, de teama cărora locuitorii s-au
deplasat în alte regiuni, ascunzând documentele în mina de aur. Cel mai recent
act este datat 29 mai 167 e. n., când marcomanii au atacat zona Munţilor
Apuseni, după care mina de aur a fost părăsită. Mai plauzibilă este însă teoria
conform căreia acele documente au fost ascunse de una sau mai multe persoane
care au plecat şi nu s-au mai întors, fiind greu de crezut că exploatarea minei
de aur ar fi fost abandonată. Tripticele din Transilvania
cuprind patru contracte de vânzare, trei contracte de locaţiune, două contracte
de împrumut, un contract de depozit, un contract de societate, un proces-verbal
prin care se constată desfiinţarea unui colegiu funerar, lista cheltuielilor
necesare pentru organizarea unui banchet şi o declaraţie de garanţie.
Cercetând
fizionomia acestor acte juridice, juriştii au constatat că ele nu corespund pe
de-a întregul nici cerinţelor dreptului civil roman, nici cerinţelor dreptului
ginţilor, nici cerinţelor dreptului local. Ele sunt elaborate prin preluarea şi
împletirea unor elemente extrase din toate cele trei rânduieli juridice. Spre
exemplu, într-unul din contractele de împrumut calitatea de creditor o are
o femeie peregrină (Anduena lui Bato),
or acel contract de împrumut nu putea fi încheiat conform dispoziţiilor
dreptului roman, întrucât, datorită dispoziţiilor dreptului civil şi celor ale
dreptului ginţilor, femeia nu avea capacitate juridică şi nu putea încheia
contracte în nume propriu. De aceea, e cert că respectivul contract a fost
încheiat în conformitate cu cerinţele dreptului local, deoarece, conform
dispoziţiilor dreptului geto-dac, femeia putea încheia acte juridice în nume
propriu.
Apoi, în cazul unui alt contract de
împrumut, se alătură o simplă
convenţie de bună-credinţă prin care debitorul îşi asumă obligaţia de a plăti
dobânzi. Această convenţie nu respectă cerinţele dreptului civil roman,
întrucât, în dreptul clasic roman, obligaţia de a plăti dobânzi nu putea fi
asumată printr-o simplă convenţie de bună-credinţă, ci doar printr-o
stipulaţiune specială, care era un act solemn - stipulatio usurarum (stipulaţiunea unei dobânzi). În legătură cu
această convenţie, ea pare a fi încheiată în conformitate fie cu dreptul local,
fie cu dreptul grec.
Contractul de depozit este încheiat ad
probationem, adică este încheiat cu scopul de a se face dovada unei
obligaţii rezultate dintr-un alt contract încheiat anterior. Nici acest
contract nu respectă cerinţele dreptului civil roman, întrucât în dreptul
romnan contractul de depozit este doar generator de obligaţii şi nu se încheie ad probationem. De aici rezultă că şi
acest contract s-a încheiat în conformitate cu dispoziţiile dreptului local.
Menţionăm, de asemenea, trei
operaţiuni juridice încheiate prin intermediul
stipulaţiunilor. Este vorba de asumarea obligaţiei de a plăti capitalul,
asumarea obligaţiei de a plăti dobânzi la acel capital şi obligaţia de
garanţie. Aceste trei obligaţii au fost asumate în tăbliţele cerate prin
stipulaţiuni, care sunt contracte verbale, încheiate prin întrebare şi răspuns.
Or la Roma , în
epoca clasică, aceste operaţiuni juridice nu se mai realizau prin stipulaţiuni,
ci prin alte contracte mult mai evoluate, contracte sancţionate prin
intermediul dreptului pretorian, spre deosebire de stipulaţiuni, care intrau în
sfera dreptului ginţilor. Această stare de lucruri ne face să afirmăm că în Dacia
Traiană dreptul ginţilor avea prioritate faţă de dreptul pretorian.
Foarte sugestivă este tăbliţa
cerată care cuprinde un contract de muncă şi care
cuprinde o clauză specială privitoare la riscuri. Dar ce se înţelege prin risc
în contract? Este acea situaţie în care una dintre părţi trebuie să-şi execute
obligaţia deşi cealaltă parte nu-şi poate executa obligaţia, fără vina sa,
datorită forţei majore. În dreptul clasic roman, riscul în contractul de muncă
revenea patronului. Această dispoziţie s-a îndepărtat de la concepţia
originară, străveche, conform căreia riscul revenea lucrătorului. Se pare că
această evoluţie s-a datorat unor conflicte ivite între lucrători şi patroni
spre sfârşitul epocii vechi, astfel încât romanii au admis ca riscul să revină
patronului. Aceasta însemna că atunci când lucrătorul nu îşi putea executa
obligaţia fără vina sa, patronul avea, totuşi, obligaţia de a-i plăti acestuia
salariul. Însă, în Dacia Traiană, constatăm că această nouă regulă, consacrată
şi în dreptul clasic, nu se aplică, pentru că prin clauza specială alăturată
contractului de muncă, lucrătorul îşi asumă riscurile pentru ipoteza în care
nu-şi putea executa obligaţia fără vina sa (spre exemplu, în cazul inundării
minei). Iată cum în Dacia Traiană regula conform căreia în contractul de muncă
riscurile revin patronului este ocolită prin intermediul unei clauze speciale
anexată contractului de muncă.
Foarte sugestivă este fizionomia contractelor de vânzare, căci tăbliţele cerate cuprind
patru asemmenea contracte. Trei dintre ele se referă la vânzări de sclavi, iar
unul se referă la vânzarea unei părţi de casă. Cercetând aceste contracte,
romaniştii au constatat că ele corespund cerinţelor dreptului civil roman în
privinţa efectelor, dar nu corespund cerinţelor acestuia în ceea ce priveşte
forma. Avem în vedere faptul că, în virtutea dreptului civil roman, vânzătorul
are următoarele obligaţii: de a păstra lucrul, de a preda lucrul, de a garanta
pentru evicţiune şi de a garanta pentru vicii. Cumpărătorul are obligaţia de a
plăti preţul. Şi în dreptul daco-roman, conform conţinutului tripticelor din
Transilvania, părţile au aceleaşi obligaţii, de unde rezultă că efectele sunt
identice, pe când forma îmbrăcată de aceste contracte este diferită, în dreptul
daco-roman, spre deosebire de dreptul civil roman, întrucât în dreptul roman
toate obligaţiile părţilor izvorăsc dintr-o singură convenţie de bună-credinţă,
pe când la daco-romani fiecare efect în parte izvorăşte dintr-o convenţie
distinctă. Aşadar, la romani, avem o singură convenţie şi mai multe efecte, pe
când la daco-romani avem atâtea obligaţii câte convenţii sunt.
Deosebit de
originală este figura juridică a unei vânzări realizată prin intermediul
mancipaţiunii şi a unei convenţii de bună-credinţă, ceea ce însemană că o singură
operaţiune juridică s-a realizat prin două acte juridice distincte. Această
practică este nefirească, în primul rând, pentru că părţile au recurs la
mancipaţiune fără a respecta condiţiile necesare mancipaţiunii, deoarece
mancipaţiunea este un act de drept civil, fiind accesibilă doar cetăţenilor
romani, pe când la daco-romani mancipantul şi accipiens sunt peregrini. În al doilea rând, mancipaţiunea poartă doar asupra unor lucruri
romane, pe când la daco-romani ea poartă asupra unui lucru neroman, după cum nu
este respectată nici condiţia cântăririi metalului preţ şi nu se pronunţă nici
formula solemnă specifică mancipaţiunii. Pe de altă parte, această practică
este nefirească, întrucât o singură operaţiune juridică nu se realizează prin
intermediul a două acte diferite, ci prin unul singur. Această anomalie
juridică a fost explicată în diferite moduri. Unii autori au afirmat că ne
aflăm în faţa unei substituiri de termeni, în sensul că părţile au realizat
operaţiunea juridică prin intermediul tradiţiunii, instituţie juridică
accesibilă şi peregrinilor, dar a fost folosit termenul de “mancipaţiune”. Alţi
autori afirmă că această practică este datorată necunoaşterii cerinţelor
dreptului roman de către autohtoni. S-a mai susţinut şi teoria conform căreia
s-ar fi recurs la această formulă pentru mai multă siguranţă.
În realitate, această practică
nefirească marchează trecerea de la vânzarea generatoare de obligaţii la
vânzarea translativă de proprietate, ce s-a practicat în dreptul feudal
românesc. Faptul că aceste acte nu corespund în întregime nici cerinţelor
dreptului civil roman, nici celor ale dreptului ginţilor, nici celor ale
dreptului geto-dac a fost explicat în diverse chipuri. Cei mai mulţi autori au
considerat că, de vreme ce aceste acte s-au încheiat în Dacia Traiană şi nu
corespund cerinţelor dreptului roman sunt nule. O asemenea părere este
fundamental greşită, întrucât porneşte de la falsa premisă că în Dacia Traiană
s-au aplicat doar dispoziţiile dreptului civil roman, iar dispoziţiile dreptului
geto-dac au fost fie desfiinţate, fie au căzut în desuetudine. În realitate, în
provincia Dacia, ca şi în celelalte provincii, asistăm la o împletire între
valorile juridice romane cu cele locale, astfel încât, pe baza acestei
împletiri s-a născut dreptul daco-roman, ale cărui dispoziţii sunt originale,
astfel încât instituţiile juridice daco-romane nu trebuie raportate la
cerinţele dreptului roman, ci trebuie raportate la cerinţele dreptului
daco-roman, care este diferit atât faţă de dreptul roman cât şi faţă de dreptul
local.
Sursa: I. BALTARIU, Tripticele din Transilvania
Comentarii
Trimiteți un comentariu